Park Ryb Słodkowodnych w Trzciance

W piękny wiosenny dzień postanawiamy pokazać Wojtusiowi kolorowy świat zwierząt niczym z baśni.

Już jakiś czas temu słyszeliśmy w radiu o niesamowitym Parku w Trzciance. Tyle, że dopiero w towarzystwie Wojtusia zapragnęliśmy miejsce to odwiedzić. Bo co tu kryć – choć Park Ryb Słodkowosnych jest unikatowy, to jednak największe wrażenie robi na dzieciach.

Dojazd z Poznania zajmuje nam około godziny. Akurat tyle, by dziecko mogło się w samochodzie przespać. Park Ryb mieści się przy drodze przelotowej – nie mamy więc problemu z jego odnalezieniem. Zresztą jeszcze zanim dojechaliśmy na parking już widzieliśmy z drogi czerwonego muchomorka, dzika, jelenia i wilka.

Parkujemy samochód i ruszamy w kierunku jeziora. Przy wejściu na teren parku, wita nas sporej wielkości węgorz. Wojtuś wsiada na swój motorek i ruszamy przed siebie wygodną ścieżką rowerową. Szukamy kolejnych eksponatów…

Park został oddany do użytku w 2013r. Jego celem jest rozpowszechnienie wiedzy i informacji na temat ryb, ich środowiska naturalnego, sposobów odżywiania, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków ryb występujących lokalnie. Osią założenia jest grupa modeli ryb słodkowodnych wykonana w powiększeniu z tworzyw sztucznych. Cechuje je precyzja wykonania i wierność oryginałom. Modele umożliwiają poznanie budowy anatomicznej poszczególnych gatunków (karp, pstrąg tęczowy, szczupak pospolity, okoń pospolity, jesiotr). Każdy z modeli posiada tablicę opisową. Obiekt w Trzciance jest jedynym tego typu parkiem gigantów w Polsce, niewykluczone, że poświęconego rybom parku nie ma też w całej Europie.

Park jest usytuowany w pięknych okolicznościach przyrody: w lesie, na niewielkich wzgórkach. I choć nazwa Parku mówi tylko o rybach, to wśród eksponatów podziwiać można również ssaki i grzyby (i prawdę mówić one chyba są najciekawsze).

Park został tak zaprojektowany, by zwiedzający samemu zdobył wszystkie informacje. Przy każdym modelu ustawiono tabliczkę z dokładnym opisem gatunku.

W bliskim sąsiedztwie Parku znajduje się plaża, slip wodny do wodowania sprzętu, baza gastronomiczna i noclegowa, hotel z elementami małej infrastruktury turystycznej, wypożyczalnia sprzętu wodnego, „siłownia” na świeżym powietrzu, plac zabaw dla dzieci, park linowy, korty tenisowe oraz przystań żeglarska.
Ścieżka została kompleksowo wyposażona w elementy małej infrastruktury – znajdują się przy niej ławki, wiata do grilla, liczne lampy parkowe, a także dwa duże parkingi.

Informacje Praktyczne:

– dojazd: Trzcianka znajduje się ok  kilometrów na północ od Poznania

– Park Ryb Słodkowodnych znajduje się przy drodze wojewódzkiej nr 178 (Poznań – Kołobrzeg), na wschodnim brzegu jeziora Sarcz

– wstęp do Parku oraz parking nad jeziorem jest bezpłatny